dinsdag 17 maart 2015

Babyspeelgoed: gehaakte rammelaar met auto

Vorige week zaterdag zijn we naar een kraamfeest geweest van een pasgeboren buurjongen. Ik had bij iemand met een borduurmachine cadeautjes besteld. Maar eigenlijk vond ik het leuk om ook zelf iets te maken. Dus begon ik op de woensdag voor het feest ijverig aan een rammelaar. Een rammelaar die ik ook nog een beetje zelf in elkaar moest flansen. Want wat ik wilde was niet verkrijgbaar in gratis patroon. Na een halve middag zoeken op internet (zonde van de tijd eigenlijk. Maar ik wil nu eenmaal een gedegen zoektocht ondernomen hebben voor ik echt aan het werk ga) besloot ik een autootje te maken. Ik vond een foto van een leuke auto op Pinterest en tot mijn grote vreugde kon ik daarvan op Ravelry het patroon vinden. Een duidelijk uitgeschreven patroon met heel veel begeleidende foto's wat mij op het eerste gezicht heel erg moeilijk leek. Maar vooruit, die halve middag op internet had lang genoeg geduurd. Nu niet meer zeuren maar haken.

Het resulteerde in een sleutelhanger. Beetje baby slikt de hele auto in. ;-) Veel te klein. Opnieuw op zoek leek me niet zo'n goed idee. Dus gebruikte ik het patroon om zelf een grotere versie te maken.
Koplampjes op de gril

Achterlichten. Duidelijk zichtbaar in het donker
 Met dit als resultaat. Ik haakte op de tapestry manier koplampjes en achterlichten mee. Nu was hij groot genoeg. Toen haakte ik een ring. Ik had me suf gezocht wat ik nu toch in de ring moest doen. Maar overal las ik dat vulling voldoende was. Ik vulde de ring tijdens het haken (18 vasten en zo'n 50 toeren) stevig op. Boog hem rond en ja, het werd inderdaad een mooi gevormde ring. Ik was blij met het resultaat. Ondanks dat je aan de bovenkant van de ring ziet waar hij aan elkaar is genaaid. Het zit daar niet zo netjes. De buurvrouw vond het gelukkig ook leuk. Nu maar hopen dat nieuwe buurbaby er ook van geniet. 
Autootje op de ring
Het werden twee leuk ingepakte pakketjes waar ik zelf blij van werd. Een grote slab, een labeldoekje en een rammelaar. Altijd leuk om iets origineels te krijgen.

Overigens nog een grappig handwerkdetail: de buurvrouw had verteld dat haar schoonzussen ook haakten. Dus toen ik een aantal dames met zo goed als zeker een zelf gehaakte stola zag zitten wist ik meteen wie dat waren. Groot was de verbazing dat ik meteen wist dat het zussen van de buurman waren. "Lijk ik op hem dan?" was de verbaasde uitroep. Nee, totaal niet. Maar die gehaakte stola kon niet missen. ;-)

1 opmerking:

  1. Je hebt een leuk kraamkadootje gemaakt!
    Leuk dat je volger bent geworden op mijn blog. Welkom!
    groeten Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)