zondag 4 maart 2018

Doeraks nieuwe luizencape (met naaibeschrijving en bloemen haakpatroon)

Vorige week kwam ik toevallig even bij de kapstok van Doeraks klas op school. Waar de kleuters door de ouders tot in de klas gebracht mogen worden gaan de kinderen vanaf groep 3 in rijen naar binnen. Dus kom je als moeder eigenlijk niet verder dan het schoolplein. Nu moest ik even iets ophalen en viel mijn blik op haar luizencape. De cape waar ik hier al eens over schreef. Waar de S haak normaal gesproken alleen vanaf het bovenste deel uitsteekt kwam nu ook het onderste stuk te voorschijn. Aan de zijkant van de stof. Er zat een gat in. En bij een nadere inspectie was het niet alleen dat ene gat. Dat kleine korte stukje stof aan de bovenkant wat steeds met de haak te maken had gehad was op vele punten bijna door. Of zelfs helemaal. Dus nam ik de cape de vrijdag voor de vakantie mee naar huis. Een mooi klusje om in de vakantie een nieuwe te maken.

Doerak mocht net als de vorige keer zelf de stof uitzoeken. Tot mijn verrassing koos ze een heel andere stof dan haar vorige cape. Het is een stof die bij de IKEA vandaan komt. Maar ik denk niet meer dat ze hem in de collectie hebben. Hij komt uit 2009 zag ik. Ze was heel zeker van haar keuze. Ik plande dat ik op de woensdag ochtend zou gaan beginnen. Dan gingen de kinderen naar een kerk in ons dorp waar ze activiteiten hadden georganiseerd. Had ik mooi mijn handen vrij om aan de slag te gaan.

Zo bedacht, zo gedaan. Die woensdag ging ik naar mijn (voor jullie inmiddels bekende) zolder, zette de naaimachine op tafel en sloopte Doeraks oude cape. Ik gebruikte de stof als patroon. Ik kon me herinneren dat ik de cape de vorige keer iets groter had gemaakt. Dus besloot ik hem nu niet nog groter te maken. Haar jas past er voorlopig prima in.

 Ik knipte de stof met een naadtoeslag. Het ronde deel onderaan iets ruimer zodat ik er een mooie zoom in kon leggen.
 De stof is langs de zijkanten zo'n 76 cm.
 Daarna was het een kwestie van zigzaggen en de open zijkant dichtspelden.
 Aan de bovenkant trok ik een lijntje op precies een centimeter hoogte vanaf de stofvouw. Hier moet straks de haak doorheen.
 Na het dicht stikken en het open strijken van de naad zie je aan de goede kant het kiertje waar de haak doorheen kan.

Terwijl ik de zoom aan het spelden was belde een van de vrijwilligers van de kerk. Doerak had buikpijn. Of ik haar wilde komen halen. Naaimachine uit en wegwezen. Snel ons meisje opgehaald die eenmaal goed en wel thuis weer mee moest om Bolleboos op te halen die het programma wel af gemaakt had. Tja, dat was einde vrije ochtend.
 Later die week (Doerak heeft de rest van de week ziek op de bank gehangen. Het is een hele hardnekkige buikgriep.) had ik de tijd om de zoom vast te stikken. Om het allemaal wat gezelliger te maken haakte ik wat bloemetjes. Bloemetjes die ik zelf ontwierp want ik wilde ze op de bloemetjes die op de stof stonden laten lijken.
 Voor de grote bloem haakte ik 5 gele vasten in een ring. Daarna met donker roze in alleen de voorste lussen van het gele hartje: 3 lossen in de eerste vaste, 1 dubbel stokje en 1 stokje in dezelfde vaste, [1 stokje, 1 dubbel stokje en 1 stokje in de volgende vaste] en herhaal de omschrijving tussen de haakjes nog 3 keer. Hecht af.
Haak met licht roze [1 vaste en 1 stokje tussen de eerste en de laaste steek, 1 losse, 1 vaste en 1 stokje tussen de volgende twee steken, 1 losse, 1 halve vaste tussen de volgende twee steken] Herhaal wat tussen haakjes staat nog 4 keer en hecht af.
Door de achterste lussen van het gele hartje haakte ik eerst een rondje van 3 stokjes per steek. Het eerste stokje verving ik weer door 3 lossen. Nu had ik 15 stokjes. [Daarna haakte ik 3 lossen en een dubbelstokje in de eerste steek, 1 stokje in de volgende steek, 1 dubbelstokje in de volgende steek, 3 lossen en 1 halve vaste in dezelfde steek.] Herhaal wat tussen haakjes staat nog 4 keer. Om de eerste 3 lossen te maken moet je wel eerst een halve vaste in de volgende steek maken. Werk de draadjes weg en houd alleen het gele begindraadje over om het bloemetje op de stof te kunnen zetten.
 Omdat ik na een tijdje het bloemetjes haken een beetje zat begon te worden bedacht ik nog een kleinere variant. Ik begon wel weer met een hartje van 5 vasten in een ring. Maar ik haakte met roze 3 vasten in elke gele vaste. Ik deed dat gewoon door beide lussen. Daarna haakte ik met lichtroze [1 vaste en 1 half stokje in de eerste vaste, 1 vaste en een half stokje in de volgende vaste en 1 halve vaste in de volgende vaste] Dit herhaalde ik tot ik rond was. En zie daar. Ook in de natuur heb je kleine en grote bloemen.
 Doerak vond de roze bloemen erg mooi. Maar er stonden ook groen met crème bloemen op de stof. Ze vond dat ik die ook moest haken. Omdat de blaadjes onregelmatig getekend zijn heb ik ook onregelmatige bloemblaadjes gehaakt. Met groen haakte ik 10 vasten in een ring. Met crème haakte ik afwisselend in 1 vaste: [1 stokje, 1 dubbel stokje en 1 stokje] of [1 half stokje, 1 stokje en 1 half stokje] of [2 stokjes]. Tussen de blaadjes haakt ik steeds een halve vaste in de volgende vaste.

 Voor de bovenkant maakte ik een grotere variant van de grootste bloem. Maar nu haakte ik geen 5 vasten in een ring. Maar 8 halve stokjes. Zo kreeg ik ook acht bloemblaadjes.

 Toen mochten de bloemen op de cape. En zie daar. Doerak kan haar jas weer veilig weghangen.


 Nu maar hopen dat ze morgen ver genoeg opgeknapt is. Ze klaagt nog steeds over buikpijn. En ze is nog steeds hangerig. Gisteren gaf ze ineens weer over. Dus het is nog even afwachten. Maar ik hoop dat ze ver genoeg is opgeknapt. Ze vind school zo leuk.


1 opmerking:

  1. Wat een pracht cape. Die zal zeker opvallen tussen al die anderen aan de kapstok. Jammer dat ze nu juist in de vakantie ziek werd.
    Hopelijk kan ze morgen weer naar school.

    BeantwoordenVerwijderen

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)