zaterdag 20 december 2014

Elk gehaakt vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Doeraks juf was afgelopen donderdag de laatste keer op het peuterspeelzaaltje voor haar zwangerschapsverlof begon. Gelukkig komt ze wel weer terug. Anders zou Doerak beslist heel verdrietig zijn. Toen ik terloops even aanstipte dat ze een andere juf zou krijgen raakte ze al een beetje in paniek. Even niets zeggen dus deze kerstperiode. Twee weken zijn wel heel erg lang om tegen iets engs en onbekends aan te hikken.

Doerak heeft het onwijs naar haar zin op de peuterspeelzaal. En dat mede dankzij haar super lieve juf. Een juf met veel liefde, geduld, gezelligheid en trots op haar kindjes. Een juf die je hemt in je broek doet (niet dat dat hoeft hoor voor Doerak. Die loopt het liefst de hele dag in haar blootje rond) je mondje schoonmaakt als je gegeten hebt en voor ieder kind apart een woordje heeft. Een juf die altijd enthousiast is als je binnen komt. Of ze je niet verwachtte en je het grootste geschenk van haar dag bent. En een juf die ook nog eens creatieve en leuke werkjes bedenkt. Werkjes die Bolleboos nog steeds op zijn kamertje heeft staan. Nu ze over de herfst werken maakt Doerak soms dezelfde werkjes als Bolleboos twee jaar geleden maakte. Zo kan het gebeuren dat het egeltje van Doerak ineens naast een twee jaar ouder egeltje van Bolleboos op de foto staat. ;-)

Maar een juf die met welverdiend verlof mag moet natuurlijk wel een cadeautje krijgen. En een juf die zo lief is verdiend dan ook wel iets moois. Dus bedacht ik dat ik wel iets kon haken. Doerak was meteen te porren voor het plan. De hele week had ze het over het cadeautje voor de juf. Daar kwam ik niet meer onderuit. Dat was me wel duidelijk. En dat wilde ik ook helemaal niet. Ik wilde iets met een vogeltje maar wist niet meteen hoe ik het vorm zou geven. Regelmatig haak ik een takje met 3 vogeltjes. Maar dat werd iets teveel voor 1 week. Toen vond ik een takje met 1 vogeltje erop. Ergens op het wereld wijde web. En dat was voldoende inspiratie voor mijn takje.

Het takje
Het vlindertje onderaan het takje en het extra vlindertje
Terwijl ik het takje haakte bedacht ik dat ik een vlindertje er bij wilde. Maar eenmaal aan de haak zag ik dat het vlindertje wel erg groot werd voor op het takje. Dus maakte ik model twee. Het eerste vlindertje toch helemaal afgemaakt. Deed mooi dienst als cadeauversiering.
Ingepakt en wel. Zo kan het mee naar de juf
De juf vond het erg leuk. Doerak kreeg dikke zoenen. Wie weet krijgt het ergens een mooi plekje. Het werden wel heel neutrale kleuren omdat ik niet weet of het baby'tje een meisje of een jongetje wordt. Misschien weet de juf het zelf wel, misschien ook niet. Maar hier kan ze wel alle kanten mee op. En ik weet dat de juf van deze kleuren houd.

Oh ja, wat ik nog vergeet te zeggen: het patroon van het vogeltje is van dol-op-wol , het ene vlindertje komt uit het boekje 100 bloemen om te haken en te breien en het kleine vlindertje komt uit het boekje 75 vogels, bijen en vlinders om te haken en te breien. Allebei de boekjes zijn van Lesley Stanfield.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)