zondag 11 januari 2015

Rozenslinger, Fladder de vlinder en een slak

Die Doerak, die kroop al uit haar bed toen ze net kon lopen. Haar ledikant dan wel te verstaan. Oké, ze liep met 13 maanden en zal misschien toch wel iets later begonnen zijn met haar hachelijke klimpartijen. Maar in mijn herinnering klom onze dame toch wel heel jong uit haar bedje.

Een tijd hield de slaapzak haar wel tegen. Toen ze haar slaapzak zelf uit kon krijgen ging de rits op haar rug. Maar uiteindelijk klom ze met slaapzak en al uit bed. Toch zag ik er ook wel weer voordeel in. Best makkelijk als ze 's ochtends zelf haar bedje uit kan. Dat betekend voor mij net nog een paar minuutjes langer liggen. En toen ik wist dat ze echt zelf de trap af kon mocht ze ook zelf uit bed.

Maar dat was niet handig natuurlijk. Elke keer weer die klimpartij. Er in, er uit. Een groot bed is dan veel handiger. Mannie en ik gingen in rijp beraad. Toen we haar kamertje op zolder aan het maken waren wisten we dat er op een normale manier geen bed zou kunnen staan. Of de deur zou niet meer open kunnen, of we kwamen gewoon een aantal centimeters te kort. Omdat haar kamertje aan het trapgat grenst hadden we de oplossing. We maakten het kamertje gewoon iets groter door een puist uit te bouwen boven het trapgat. En dan kwam die puist iets hoger zodat we ook zonder ons hoofd te stoten naar beneden zouden kunnen. Zo gezegd zo gedaan.
Hier zie je een beetje wat ik bedoel met puist. Het witte stukje waar een muziekdoosje op staat loopt door onder het bed. Het gedeelte waar de dwarsplanken op zitten is dus eigenlijk een gedeelte van het vroegere trapgat.

Het ledikantje paste wel precies onder de schuine kap. Maar haar grote bed zou op maat gemaakt moeten worden. Zodat die precies op hoogte werd op waar de puist begon. En dus bouwde Mannie een huisje voor Doerak. Van lekker stoer steigerhout. Precies wat een doerakje nodig heeft.Om het toch meisjesachtig te maken ging ik aan de gang met naald en draad.

Hier het aanzicht onder de schuine kap. De breedte van het bedje is precies 70 cm. En dat past dus precies tot aan het begin van de dakkapel. Het bed is overigens goed door een volwassene te beslapen. Het is 2 meter lang.

En uiteindelijk kwam daar een rozenslinger zoals beschreven staat in het boekje 75 sierranden om te haken. Fladder de vlinder uit het boekje gehaakte beestenboel van Christel Krukkert. En Slak uit het boekje Amigurumi en Mini's van Tessa van Riet -  Ernst. Fladder werd niet helemaal zoals het patroon. De stippen werden niet mooi rond maar kregen puntjes. De lovertjes liet ik achterwege maar ik plaatste wel een bloem op haar buik met een french knot en op de kleine stippen kwamen kraaltjes. Houten vlinders en zilverkleurige bloemen. De oogjes werden geen veiligheidsoogjes. Het is de bedoeling dat Fladder blijft hangen. Er mag niet mee gespeeld worden. Ze kreeg ook mooie wimpers. En toen was het Claar is ze.;-)

Slak, Fladder en de slinger rondom de opening van haar bedje.
Je ziet precies een aantal favoriete knuffels van Doerak zitten. Als Doerak in bed ligt moet je altijd goed zoeken voor je haar tussen alle knuffels gevonden hebt. Er komen er steeds wat bij. Maar daar heb ik wat op gevonden. De niet zachte knuffels mogen aan haar voeteneind slapen. Zo zit Tippie haar Lalaloopsy pop dus trouw aan het voeteneind. Daar hoort ook nog een bal te liggen. En met Mila (lappenpop), kip en Nijn is het slaapfeest compleet. Eerder moest ik ook alle knuffels een zoen geven als ik haar een zoen gaf. Maar dat is inmiddels verleden tijd. Gelukkig maar.

En Doerak, die slaapt als een prinses in haar eigen huisje. Maar wel liefst overdwars bij het hoofdeind, met opgetrokken knieën op haar buik. Het is maar wat je lekker vind.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)