vrijdag 17 april 2015

Haakpatroon ster portemonnee

Ik ben een erg braaf meisje. Altijd al geweest. Als er regels bestaan zijn ze om nageleefd te worden. Zo houd ik me vaak aan de snelheid op de Nederlandse wegen. Ik heb inmiddels mijn rijbewijs mogen verlengen omdat hij al tien jaar oud was. Inmiddels rijd ik al weer een tijdje op het nieuwe rijbewijs. Maar in al die tijd heb ik nog maar 1 keer een boete gehad. Voor te hard rijden op de dijk. Ik weet ook nog precies hoe dat ging. Ik had Bolleboos die toen nog heel klein was op bed gelegd. Ik moest zelf naar de manueel therapeut. Buurvrouw had de babyfoon en paste op. Maar op de terugweg deed ik nog snel een boodschapje. Die was ik vergeten te melden en dus had ik haast. Grote haast. Want eigenlijk is het tegen de regels om iemand op te laten passen voor iets wat je niet gemeld hebt. Vind ik dan. Ik reed net iets harder dan de wettelijk toegestane snelheid en zelfs na de correctie was mijn snelheid nog hoog genoeg om een boete binnen te laten rollen. Wel de goedkoopste. Dat dan weer wel.

Ik houd van regels. Dan weet ik waar ik aan toe ben. En stel ook voor mezelf regels. Volgens Mannie ben ik het beste voorbeeld van een maatschappelijk correct wezen wat er in Nederland rond loopt. Maar 1 regel is er om met voeten getreden te worden. Namelijk de door mijzelf opgelegde regel dat ik eerst al mijn oude haak en breiwerk af maak voor ik aan een nieuwe begin. Het heeft wel een enorme boost gegeven. Dat berichtje een paar blogjes terug. Ik ben weer heel hard aan de crochet along deken van 2014 bezig. En pop die al jaren om kleren en een gezicht smeekte heeft op zijn schoenen na alles gekregen. Maar pop is nog steeds niet af. De deken ook niet. Om nog maar te zwijgen van het vest en de andere deken die nog liggen te wachten. Inmiddels zijn er wel vier ster portemonneetjes af. En de zomergarderobe van Doerak schreeuwen om wat gehaakts. Iets nieuws. Zo ligt er een spijkerbroek met te korte pijpen. Dus daar kan de schaar in. En wacht er een geweldig patroon idee van een rokje. En moet er beslist een bolerootje bij een mouwloze jurk.

Hoe ik toch op het idee van die ster portemonnee kwam? Nou dat kwam door Bolleboos. Doerak gaat naar een privé peuterspeelzaal waar de bijdrage voor de juf elke week contant betaald mag worden. Dus heeft Doerak een hartjes portemonnee. Bolleboos wilde ook graag een portemonnee. Om geld mee naar school te nemen. Nu hoeft hij natuurlijk niet te betalen voor zijn school. Maar gelukkig zou hij toch wel een portemonnee kunnen gebruiken. Elke maandag wordt er geld opgehaald voor een goed doel. Dat zou makkelijk in een portemonneetje kunnen. Maar geef nu eens een hartje mee aan een jongen. Zelfs in stoere kleuren kan dat eigenlijk niet. Dus vroeg ik hem of hij niet een andere vorm wilde. Een ster. Of een auto. Een auto hoefde hij niet. Het moest een ster worden.

En daar zat ik dan met mijn goede gedrag. Want zo'n portemonnee moet wel klein geld kunnen houden. Dus veel patronen waren niet zo handig om te gebruiken. Ik bedacht zelf een idee. Eerst even tekenen. Ik begon, haalde uit, ging weer verder, haalde weer uit, tekende nog eens, weer een stukje haken en weer uithalen. Moedeloos werd ik er van. Uiteindelijk begon ik opnieuw. Op zondagavond. Het was de deadline. En ineens lukte het. Ik haakte een portemonnee. Zomaar. Zonder heel veel gedoe. Het eindresultaat zag er prima uit. Kleingeld zou er niet door heen rollen. Vol verbazing bekeek ik het portemonneetje. Bolleboos was dolgelukkig. En toen haakte ik er nog maar 3. Want die ene is natuurlijk wel een beetje zielig alleen.




Na 4 portemonneetjes heb ik het wel gezien. Nu ga ik verder met de deken. Helaas. Het wordt een rokje, en een bolerootje voor Doerak. Want voor je het weet is de zomer voorbij....

Voor wie ook zo graag zo'n portemoneetje wil: hier volgt het patroon.



Ster portemonnee

1 - 10 stokjes in een ring. Vervang het eerste stokje voor 3 lossen en sluit de toer met een halve vaste in de bovenste losse van de 3 begin lossen. (10)
2 - Hecht aan tussen twee stokjes met een andere kleur. 2 stokjes tussen de stokjes van de vorige toer. Vervang ook hier weer het eerste stokje door 3 lossen en sluit ook de toer weer met een halve vaste. (20)
3 - 1 half stokje (vervang de eerste door 2 lossen), 1 stokje en 1 dubbelstokje in de volgende steek, 1 losse en 1 vaste in het dubbelstokje, 1 dubbelstokje en 1 stokje in de volgende steek, 1 half stokje in de volgende steek. Herhaal deze omschrijving de hele toer rond. Sluit de toer met 1 halve vaste in de bovenste van de 2 begin lossen.
4 - 1 vaste in de eerste steek, 1 half stokje in de volgende steek, 1 stokje, 1 dubbelstokje 1 losse en 1 vaste bovenin het dubbelstokje en 1 stokje in de losse van de vorige top, 1 half stokje in de volgende steek, 1 vaste, in de volgende steek, 2 vasten samen haken. Herhaal de omschrijving de hele toer rond en haak de laatste vaste van deze toer samen met de eerste vaste van de volgende toer.

Haak nog zo’n ster eventueel in andere kleuren.

Haak de sterren aan elkaar als volgt: Hecht aan met een andere kleur op de top van 1 van de sterren en haak alleen in de achterste lus. Haak langs de punt naar beneden: 1 vaste in elke steek. Haak onderin de inkeping van de ster 1 halve vaste, een ketting van ongeveer 13 lossen, 1 halve vaste in de eerste losse, 1 halve vaste in dezelfde vaste van de ster, haak nu weer langs de punt omhoog met vasten. Hecht boven op de punt de andere ster aan. Leg beide sterren met de goede kanten naar buiten op elkaar en haak alleen in de achterste lussen: 1 vaste in de top van de punt, 1 losse, 1 halve vaste in de vorige vaste, 1 vaste in de top van de punt, 1 vaste in elke steek. Herhaal de hele ster rond. Haak als laatste nog een randje vasten langs de opening van de ster die nog geen randje heeft. Nu zonder ketting van lossen in de inkeping.

En nu maar versieren. Borduur sterretjes, France knots, winkelhaakjes, driehoekjes en zo voorts. Naai leuke knoopjes, en versieringen aan. En vergeet natuurlijk het knoopje voor de sluiting niet. Laat je fantasie de vrije loop en geniet van het leukste deel van het werk.

Dit patroon behoort toe aan mij. Ik heb het zelf ontworpen en gemaakt. Daarom mag dit patroon niet te koop worden aangeboden. Ook het afgewerkte product mag niet te koop worden aangeboden. Het product gebruiken om geld op te halen voor een goed doel mag natuurlijk wel. Laat dan wel even weten waar het patroon vandaan komt.

Geniet van het haken. En laat een berichtje achter als je het patroon gebruikt hebt. Ik ben erg benieuwd hoe het er bij anderen uit ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)