zondag 26 april 2015

Over vlindertjes, klavertjes en liefdesknopen

De Salomons knot, love knot of gewoon liedesknoop. Deze steek zat al een tijdje in mijn hoofd.

Bij het uitzoeken van Doeraks zomergarderobe ontdekte ik dat ik nog wat vestjes nodig had.

Wat deze twee zinnen met elkaar te maken hebben? Nou, ik haakte een bolero voor Doerak met liefdesknopen. Wat een ontzettend leuke steek. Op youtube staan er super veel filmpjes over. Type Salomons knot in en je kunt kiezen uit meer dan genoeg filmpjes. (ik weet zelf ook niet meer precies welk filmpje ik gebruikt heb) En dan maar nadoen, overdoen en meedoen.

Close up van de liefdesknopen
Ik haakte een rechthoekig lapje. Iets breder dan Doeraks rug zodat er ook een mouwtje zou ontstaan. En de hoogte was de omtrek van haar armpje. Eenmaal de goede afmetingen naaide ik de 3 eerste knopen aan beide kanten aan elkaar. En toen haakte ik nog twee toeren liefdesknopen in het ontstane gat in het midden.
En zo komt het er dan uit te zien. 2 korte mouwtjes en 2 hele smalle pandjes aan de voorkant
En een klein kraagje in de nek en verder het prachtige patroontje tot half over de rug
Uiteindelijk koos ik voor het randje een klavertjes randje. Geïnspireerd door het boekje 75 sierranden om te haken. Maar omdat geen van de randen goed uitviel werd het een eigen bedacht klavertje. Ik haakte als volgt: 1 vaste in een van de knopen, 1 losse, dit is je basislosse, *2 lossen, 1 stokje in de basislosse, 1 losse, 1 stokje in de basislosse, 2 lossen, 1 vaste in de basislosse. Herhaal vanaf * nog 2 keer zodat je in totaal 3 blaadjes krijgt. Dan 1 halve vaste in de eerste vaste, en een aantal lossen om de hoogte van de liefdesknoop te overspannen.
Klavertjes
Voor de gezelligheid borduurde ik wat houten vlinder kralen en gekleurde wat grotere glaskralen op de klavertjes. Gewoon omdat het jurkje waar de bolero overheen mag zo gezellig is en zo vol staat met vlindertjes.
De vlinder knopen in de klavertjes in de hoeken, en kraaltjes verdeeld over verschillende klavertjes.
Helaas kan ons kleine meisje het mouwloze jurkje met luchtige bolero nog niet aan. Maar zodra de eerste beste warme zonnestralen weer komen mag ze stralen in het deze keer wel dubbel met liefde gemaakte vestje.

Nog een fijne zondag en geniet van koningsdag morgen. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)