vrijdag 3 juli 2015

Daar is hij dan: gehaakt rokje voor Doerak

Nog niet zo lang geleden gaf ik een raadseltje op. Benieuwd of er mensen waren die door het bekende patroon van de crochet along deken 2014 heen konden kijken.

Want ik was met een project bezig met steken van de deken. Ik begon ergens halverwege bij week 14. Volgde de stokjes en halve stokjes tussen de patroon toeren niet heel precies. Maar haakte wel keurig de weken waarin het patroon een werkje had. Alleen de granny stripe verving ik door een blokjes patroon omdat ik een dicht geheel wilde hebben en de granny wat open gewerkt is.

En zo ontstond:


 Een rokje voor Doerak. Ik haakte eerst de bovenste rand in een soort van boordsteek. Het rekt wat minder, maar het lijkt wel op een gebreide boordsteek. Je haakt heen en weer maar dan steeds alleen in de achterste lus. En zo krijg je dus een mooi relief patroon. Ik haakte het aantal centimeters op gevoel. Met haaknaald 3 waren het 13 stokjes.

Ik paste een paar keer om Doeraks middeltje en toen het lang genoeg was naaide ik de lange sliert met de uiteinden op elkaar. Zo ontstond een ronding. Toen haakte ik langs de onderkant van het boordsteek patroon om de stokjes heen een toer vasten. 1 vaste in het ene stokje, 2 in de andere. Zo kreeg ik een mooie stevige rand. Vanuit die basis (die uit een veelvoud van 8 bestond) begon ik aan week 14 van de crochet along deken 2014. De patronen staan op de sites van Tertia en Jolanda.

Ik wilde tussendoor niet teveel toeren stokjes. Een rokje is immers maar klein. Je kan maar een klein aantal toeren haken. Dus rommelde ik wat. Een toer stokjes meer of minder zie je op het geheel toch niet. Wel zorgde ik dat ik af en toe in de stokjes toeren meerderde. Maar dan wel steeds in een veelvoud van 8. Anders komen de patronen niet meer uit.

Uiteindelijk haakte ik onderaan het rokje een bolletjes rand. Het project vroeg er gewoon om. Hier schreef ik de tutorial voor deze lieve kleine bolletjes.

Bovenlangs haakte ik nog twee toeren vasten, en aan de binnenkant reeg ik een elastiek. Zo zit het lekker stevig aan een lijfje zonder billen. ;-)

Het was een heerlijk project. Tussen alle verhuisdrukte door. Lekker genieten van een kleurrijk haakwerkje.
En Doerak? Die is heel gelukkig. Een rokje door mama zelf gehaakt. Prachtig vindt ze het. Ze heeft hem alleen nog niet aangehad. Want daar is het nu een beetje te warm voor...

En de verhuizing, die nadert met rasse schreden. Ben al begonnen met het inpakken van de kleding... Er zijn er zoveel die moeten werken in deze warmte ;-) Het is maar goed ook. Mijn hoofd barst bijna uit elkaar van alle projecten die ik ineens, plotsklaps, zomaar heel erg graag uit moet gaan voeren. Terwijl al mijn patroonboeken zijn ingepakt en mijn bolletjes wol al lang in een doosje zitten. (twee dozen dan. Een was te weinig)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)