zaterdag 20 augustus 2016

Bloemetjes van kant of tule

Beloofd is beloofd, hier komt de tweede werkuitleg.

Ik kwam op het idee voor deze bloemetjes door de bloemetjes die onze juf vroeger op de kleuter school maakte om onze verjaardagshoeden te versieren. Ja, dat is inmiddels lang geleden. (al werd ik afgelopen week straal uitgelachen door iemand die weer 20 jaar ouders was dan ik. "Lang geleden, noemt ze dat.") Maar toen al vond ik ze zo mooi dat ik niet rustte voor ik ze zelf kon maken. Inmiddels gebruik ik ze zelf regelmatig om er cadeautjes mee te versieren. Of natuurlijk de verjaardagshoeden voor de kinderen van de school waar ik werk. Heel af en toe heb ik een kind wat zegt: "Wat kan jij dat goed, juf." Of: "Oh wat mooi, juf." Dan bedankt ik natuurlijk in stilte mijn eigen juf waarvan ik dit ooit geleerd hebt.

Deze keer wilde ik eens proberen om ze met stof te maken. Dat vroeg een iets andere aanpak. Normaal gesproken zet ik een papiertje gewoon vast met een nietje. Maar dat is bijna heiligschennis voor een stukje kant. Dus dook ik in mijn kasten en kwam ik papiertouw tegen. Mocht je nu geen papiertouw in huis hebben: ik denk dat raffia ook heel goed werkt. En zelfs gewoon touw zal prima werken. In dat geval kan je meerdere losse stukjes nemen. Zo heb je toch een mooi bosje 'meeldraden' in de bloem.

 Je neemt dus twee stukjes kant met zijdes van ongeveer 6 tot 8 cm. En een stuk papiertouw van ongeveer 12 cm lang. Leg de lapjes op elkaar en steek het papier touw in het midden van de lapjes voorzichtig door 1 van de gaatjes.

Laat ongeveer 2,5 cm aan de bovenkant uitsteken. Vouw de lapjes om het papiertouw heen. En 'frommel' de onderkant bij elkaar tot alle punten van de lapjes omhoog staan.

 Draai het lange stuk papiertouw om het bij elkaar gevouwen middenstuk heen aan de onderkant.
Steek het uiteinde door het omgeslagen papiertouw om te fixeren.

 Draai nu het stukje papiertouw aan de bovenkant van de bloem open.

 Knip met een schaar kleine sprietjes van het papiertouw.

 Van het lange stuk wat je aan de onderkant over hebt kan je een blaadje maken door het papiertouw open te vouwen en het opengevouwen stuk in de vorm van een blad te knippen.

 Ze zijn ook leuk om te maken van een stukje tule.

En nu maar versieren. In je plantjes. Bij elkaar op een schaal. Op cadeautjes. Maak een hele voorraad in allerlei kleuren. Bewaar ze bij het cadeaupapier en voorlopig heb je succes met je cadeauversiering. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)