vrijdag 7 november 2014

Het patroon van de beenwarmer van Doerak

Doerak is en blijft een heerlijk kind. Geef haar een paar playmobile poppetjes of tonka autootjes (autootjes met gezichtjes) en ze gaat er meteen enthousiast rollenspellen mee spelen. Hele situaties worden nagespeeld. De poppetjes worden uitgebreid in bed gestopt (een billendoekje is dan het dekentje) compleet met huil scene van het kind en troostende moeders. Uiteraard hoor ik dan mijzelf. Als ze van de peuterspeelzaal af komt moet ze natuurlijk met de poppetjes schooltje spelen. En dan hoor ik precies haar juf. Van tijd tot tijd word er driftig haren gewassen met veel meer 'water' dan wij ooit zullen gebruiken. De arme poppetjes moeten compleet verdronken zijn na al die emmers die ze over zich heen krijgen. En nu heeft ze iets nieuws. Zodra ze heeft gepoept draait ze zich enthousiast om en krijgen haar drolletjes een naam. Uiteraard zit zijzelf er altijd bij. Maar Bolleboos en papa en mama worden ook nogal eens door de wc gespoeld. De eerste keer dat ze twee drolletjes benoemde als Doerak en Bolleboos moest ik erg lachen. Terwijl Bolleboos aan het ontbijt zat liet ik hem het potje zien waar zijn zus zojuist hem gedraaid had. Met een vies gezicht hield hij zijn hand onder zijn neus en hij zei enkel: "Bah, het stinkt."  Tja, daar had ik dan weer geen weerwoord op.

Maar beloofd is beloofd. Ik vind het uitschrijven soms nog een heel ding. Soms is het voor mij nog best lastig om breipatronen uit te schrijven. Ik doe het niet zo heel vaak. Eigenlijk schrijf ik vaker haakpatronen uit. Simpelweg omdat ik nu eenmaal vaker iets met haken zelf bedenk dan met breien. Maar het smaakt wel naar meer. Deze breiprobeersels. Dus wie weet wat jullie nog meer van mij krijgen.

Nu krijgen jullie in ieder geval de beenwarmers. Ik hoop dit weekend nog de mouwsjaal uit te werken. Krijgen jullie die ook.

Beenwarmers in noppenpatroon



Maten:
Omtrek onderkant onderbeen: 14,5 cm
Omtrek kuit: 18,5 cm
Lengte net onder knie tot enkel: 17,5 cm
 

Kledingmaat: 92
 

Materiaal:
Garen geschikt voor breinaald 3,5
Breinaalden nr 3,5
 

Bijzondere steken:
Nop over 4 steken:
In 1 steek 4 steken breien door afwisselend recht en verdraaid recht te breien zonder de steek af te laten gaan. Keer het werk, brei over alleen deze vier steken averecht, keer het werk, 4 recht, keer het werk, 2 keer 2 steken averecht samen breien, keer het werk, 2 steken recht samen breien.
 

Kantsteken:
Brei de eerste en de laatste steek in alle heen- en teruggaande naalden recht.
 

Patroon:
Zet 36 steken op en brei tussen de kantsteken boordpatroon: 2 steken recht, 2 steken averecht.
Brei 12 naalden boordpatroon. Brei dan verder in rechte tricotsteek. Meerder in de 13e naald in de middelste steek (dit is de 18e steek, kantsteken meegerekend) 1 steek.
Brei in de 15e naald 1 nop in de 6e/18e/30e steek.
Brei in de 21e naald 1 nop in de 12e/24e steek
Meerder in de 24e/28e/32e/36e/44e naald aan weerkanten 1 steek tot een totaal van 47 steken.
Brei ondertussen noppen in de 27e/33e/39e/45e/51e/57e/63e naald. Laat de noppen steeds verspringen. Dus brei afwisselend de noppen van de plaats van de 15e en in de volgende noppen naald de noppen op de plaats van de 21e naald. Omdat er steeds steken bijgemaakt worden komen er in de 33e naald aan weerskanten 1 nop bij op de 3e steek van buiten. (kantsteek niet meegeteld)
Minder in de 62e steek aan weerskanten 1 steek.
Minder in de 64e naald in het midden 1 steek. Dit is de 23e steek. (kantsteken meegerekend)
Ga in de 65e naald verder met boordpatroon tussen de kantsteken: 2 steken recht, 2 steken averecht.
Kant in de 78e naald alle steken af.
Brei nog een beenwarmer.
 

Afwerking:
Naai de beenwarmers dicht met een onzichtbare naad.
 

Opmerking:
Dit patroon behoort toe aan mij. Ik heb het zelf ontworpen en bedacht. Je mag dit patroon gerust gebruiken voor eigen gebruik. Je mag het patroon niet verspreiden via internet, op je eigen blog plaatsen of gebruiken voor commerciƫle doeleinden.
Het afgewerkte product verkopen voor een goed doel mag natuurlijk altijd. Laat dan wel even weten waar het patroon vandaan komt.


Als je het patroon gebruikt hebt stuur je dan een foto? Ik ben namelijk heel benieuwd hoe andere beenwarmers er uit zien.

En zie je een foutje? Laat het weten. Dan pas ik het aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)