maandag 10 november 2014

Het patroon van de mouwsjaal / bolero van Doerak maat 92

En nu eerst maar eens even de mouwsjaal uitgewerkt op de computer. Ik vind het altijd een heerlijk gevoel als de patroontjes uitgewerkt met foto's op de computer staan. Maar soms is er zo veel leukers dan patroontjes uitwerken. Neem nu de gehaakte slinger die rond Doeraks bed moet komen. Tussendoor komen er ook nog kastdeur knopjes die omgehaakt worden. Daar blog in nog wel een keer over. Dan zijn er nog kussentjes. Genaaide deze keer. Ook dat komt nog wel eens in een blog. (heb ik mijn zus beloofd. Die houd nu vast dagelijks mijn blog in de gaten. Sorry zus. Komt echt) En kaarten maken.

Ik vind kaarten maken geweldig. Echt super leuk. Ik houd er van om papiertjes bij elkaar te zoeken die qua kleur bij elkaar passen. Om er passende kraaltjes bij te vinden waar ik mooie bloemen van maak met ijzerdraad om die vervolgens op het papier vast te maken. Ik vind het heerlijk om daar nog weer een randje om te haken. Ook heb ik zo'n stans en embossing apparaat waar ik heel snel met een malletje een kaartje kan embossen en stansen. Geweldig. Er is alleen een maar. Als ik kaarten maak wil ik niet gestoord worden. En een bordje niet storen ophangen heeft voor Bolleboos en Doerak geen zin. Dus als zij in huis lopen maak ik gewoon geen kaarten. 's Avonds is Mannie thuis. Dan vind ik het ongezellig om op mijn kamertje te gaan zitten. En is hij eens niet thuis (zoals vanavond) dan heb ik 1000 dingen die om voorrang roepen. Een patroon uitwerken bijvoorbeeld. En een blogberichtje schrijven. Maar van kaarten maken komt dus eigenlijk helemaal niet zoveel. Best jammer. Maar heel af en toe krijg ik ineens de geest. Dan moet er geknutseld worden. En gefreubeld. Dan moet ik aan de gang. En als je dan ook nog precies een workshop vintage kaarten onder ogen krijgt dan is het cirkeltje wel rond. Dus ging ik afgelopen donderdag heerlijk een avondje kaarten maken. Wat was het leuk. En wat heerlijk. Ik ben meteen thuis nog even aan de gang geweest op een avondje toen Mannie weg was. Ik zal jullie in ieder geval het resultaat van de workshop laten zien.

Dit zijn de kaarten die ik op de workshop gemaakt heb. Andere stijl dan ik normaal gewend ben maar dat maakt het juist zo leuk om een workshop te volgen.
En deze kaarten heb ik een tijd geleden gemaakt. Je ziet welke voorbeelden ik gebruikt heb uit het boek om tot een eigen kaart te komen. Voor kaarten gebruik ik vaak voorbeelden. Ik vind het heerlijk om een opzetje te hebben.

Zo en dan nu het patroon. Tenslotte gaat het daar om in dit berichtje.
Het patroon heb ik helemaal weer zelf uitgemeten en uitgedacht. Het basis kabelpatroon komt hier bij Garnstudio vandaan. Deze babydeken heb ik ooit voor de middelste van mijn zus gebreid als kraamcadeau. Maar ik heb hem zelf verder aangepast met de nopjes. Natuurlijk wilde ik dezelfde noppen gebruiken als ik eerder in de beenwarmers gebruikt had.

Voor het steken opnemen heb ik dezelfde site gebruikt. Wat staat daar een handige uitleg. Ik zag altijd erg tegen het steken opnemen op. Ik nam ze allemaal letterlijk op mijn naald. Liep altijd vast met de aantallen. Had of te veel zodat het ging bobbelen. Of te weinig zodat het ging trekken. En het was nooit zo netjes. En nu verliep het zonder moeilijkheden. Heerlijk. Eindelijk geleerd om steken op te nemen. Zo zie je: zelfs als je al zo'n 10 jaar aan het breien bent leer je nog genoeg bij.

Nou nu de complete uitleg

Mouwsjaal met kabels en noppen
 

Maten:
Omtrek pols: 12,5 cm
Omtrek arm net onder elleboog: 14,5cm
Omtrek bovenarm: 18 cm
Lengte pols tot net onder elleboog: 12 cm
Lengte pols tot oksel: 25 cm
Breedte rug: 27 cm
Totale lengte van pols tot pols: 68 cm
 

Kledingmaat: maat 92
 

Materiaal:
Garen geschikt voor breinaalden 3,5
Breinaalden nr 3,5
Rondbreinaalden nr 3,5
 

Bijzondere steken:
Nop over 4 steken:
In 1 steek 4 steken breien door afwisselend recht en verdraaid recht te breien zonder de steek af te laten gaan. Keer het werk, brei over alleen deze vier steken averecht, keer het
werk, 4 recht, keer het werk, 2 keer 2 steken averecht samen breien, keer het werk, 2 steken recht samen breien.
 

Kantsteken:
Brei de eerste en de laatste steek in alle heen- en teruggaande naalden recht.
 

Patroon kabels met noppen over 18 steken:
1 - 4 averecht, zet 3 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 3 recht van de kabelnaald, 2 averecht, zet 1 steek op de kabelnaald en houd deze achter het werk, 3 recht, 1 averecht van de kabelnaald, 4 averecht.
 

2 - 5 recht, 3 averecht, 2 recht, 3 averecht, 5 recht.
 

3 - 5 averecht, zet 3 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 3 recht van de kabelnaald, zet 1 steek op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 3 recht, 1 averecht van de kabelnaald, 5 averecht.
 

4 - 6 recht, 6 averecht, 6 recht.
 

5 - 3 averecht, 1 nop, 2 averecht, zet 3 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 3 recht, 3 recht van de kabelnaald, 2 averecht, 1 nop, 3 averecht.
 

6 - 6 recht, 6 averecht, 6 recht.
 

7 - 5 averecht, zet 1 steek op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 3 recht, 1 averecht van de kabelnaald, zet 3 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 3 recht van de kabelnaald, 5 averecht.
 

8 - 5 recht, 3 averecht, 2 recht, 3 averecht, 5 recht.
 

9 - 4 averecht, zet 1 steek op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 3 recht, 1 averecht van de kabelnaald, 2 averecht, zet 3 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 3 recht van de kabelnaald, 4 averecht.
 

10 - 4 recht, 3 averecht, 4 recht, 3 averecht, 4 recht.
 

11 - 4 averecht, 3 recht, 1 averecht, 1 nop, 2 averecht, 3 recht, 4 averecht.
 

12 - 4 recht, 3 averecht, 4 recht, 3 averecht, 4 recht.
 

Herhaal deze 12 naalden steeds om een mooi doorlopend patroon te krijgen.
 

Patroon:
Zet 32 steken op en brei tussen de kantsteken 12 naalden boordpatroon: 2 recht, 2 averecht.
Ga dan verder tussen de kantsteken: 1 naald recht, Dan aan de verkeerde kant: 6 averecht, 4 recht, 3 averecht, 4 recht, 3 averecht, 4 recht, 6 averecht.
Ga dan verder tussen de kantsteken: 6 steken rechte tricotsteek, 18 steken patroon, 6 steken rechte tricotsteek.
Meerder tegelijkertijd in de 28e/37e/46e/56e/66e/76e/86e naald 1 steek aan weerskanten. Let op: Het patroon blijft doorlopen over de 18 steken. Dit veranderd niet. Het gedeelte rechte tricotsteek aan weerskanten wordt allen breder tijdens het meerderen.
Bij de 92e naald is de mouw voltooid. Markeer deze steken.
Brei nu door het hetzelfde aantal steken in hetzelfde patroon tot een totale hoogte van 184 naalden. Hier begint de volgende mouw. Markeer deze steken.
Brei nu nog 6 naalden door met hetzelfde aantal steken in hetzelfde patroon. Minder dan in de 190e/200e/210e/220e/230e/239e/258e 1 steek aan weerskanten.
Brei naald 262 de laatste naald in patroon.
Brei naald 263 helemaal recht aan de goede kant.
Brei vanaf naald 264 tussen de kantsteken 12 naalden boordpatroon: 2 recht, 2 averecht.
 

Naai de mouwen nu dicht tot aan de markeringen. Pas de mouwsjaal. En kijk of de mouwen ver genoeg zijn dichtgemaakt. Pas eventueel aan waar nodig.
 

Neem nu de kantsteken op langs de ronding die ontstaan is door het dichtmaken van de mouwen. En brei 10 naalden boordpatroon: 2 recht, 2 averecht. Brei dit rond op een rondbreinaald zodat er geen naad gesloten hoeft te worden.
 

Opmerking:
Dit patroon behoort toe aan mij. Ik heb het zelf ontworpen en bedacht. Je mag dit patroon gerust gebruiken voor eigen gebruik. Je mag het patroon niet verspreiden via internet, op je eigen blog plaatsen of gebruiken voor commerciƫle doeleinden.
Het afgewerkte product verkopen voor een goed doel mag natuurlijk altijd. Laat dan wel even weten waar het patroon vandaan komt.



Ik hoop dat je geniet van het gebruiken van het patroon. Laat je weten wanneer je het gemaakt hebt? En stuur je dan een fotootje?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)