zaterdag 29 november 2014

Van een dag met een gouden randje tot zilveren kerstversiering

Ik ben niet jarig, het is geen moederdag, ben niet zwanger en lig ook niet in het kraambed. En toch werd ik vanmorgen gewekt met ontbijt op bed. Een croissantje, 2 broodjes, een kopje thee, een lieve man en twee dol enthousiaste kinderen kwamen mij wekken vanmorgen nadat ik eerst ook nog uit mocht slapen. Mannie en ik zijn allebei gek op uitslapen. Maar sinds de kinderen er zijn komt daar niet zoveel van. Op zaterdag doen we het daarom ook eerlijk om de beurt. En deze keer was ik aan de beurt. En zoals de dag begon zo bleef hij ook.

Na het aankleden begonnen we aan onze tocht naar de I.ntratuin. Daar hebben we heerlijk genoten van de kerstmarkt. Eerst al de tafereeltjes bij de ingang, daarna zijn we door het neppe kerstbomen bos gelopen. Bolleboos vond de smalle paadjes tussen de bomen door geweldig spannend. Dat wilde hij graag doen aan mijn hand. Daarna kwamen we bij de waterfonteinen. Want vind Bolleboos die toch prachtig. Het is dat het echt niet kan op zijn zolderkamertje met houten vloer. Want anders...

Daarna liepen we de ruimte in waar het kerstdorp stond. Doerak begon zo enthousiast te roepen toen ze het zag dat verschillende klanten om haar moesten lachen. We raakten niet uitgekeken. De kinderen zagen steeds weer iets nieuws. En wij bleven zelf ook maar wijzen en nieuwe dingen ontdekken. Het treintje was ontspoord tot groot verdriet van verschillende kinderen. Mannie kon het niet laten en zette het treintje weer op de rails. Hij was de held van de dag vonden andere klanten. Maar helaas liep het treintje na een rondje op dezelfde plek weer uit de rails. Eigenlijk hebben we verder niets gekocht. Maar na zoveel kerst konden we het thuis niet laten. Mannie had van de week de versiering al van het kleine zoldertje gehaald. En samen met de kinderen hebben we eerst de boom opgetuigd. Wat waren ze lief. Eerst haalden ze enthousiast alle ballen uit de doos. En er viel er maar een kapot ;-) Omdat ik de gouden haakjes zat was die ik al jaren gebruikte bij de zilveren ballen heb ik dit jaar een bolletje zilvergaren gebruikt om lintjes te knippen. Zo konden we ze aan de lintjes ophangen. Dat bevalt me eigenlijk prima. Hopelijk stuiteren ze ook minder snel uit de boom.
De boom met flits

En zoals hij is zonder flits.
 Doerak en Bolleboos mochten hun schoen nog een keer zetten. En dat mocht deze keer onder de boom. Zoals jullie zien vind zwarte Piet ze ook daar.

Het raam aan de voorkant versier ik ook altijd. Ik knijp vlindertjes aan de lamellen van de shutters en plak met plakband de sterren vast. Eigenlijk wil ik dit jaar nog meer. Misschien iets haken? Ik heb nog zilverdraad...
Versiering rond de shutters
En de speelruimte beneden. De ruimte die ontstond doordat wij een bedstee bouwden voor onszelf en een aanbouw bouwden. Die heb ik versierd met guirlandes langs de muur en de opening naar de aanbouw toe. Het grappige van een aantal ballen die hier hangen is dat het ooit gouden ballen zijn geweest. Mijn eerste boom was goud. En eigenlijk was ik die het tweede jaar al spuugzat. Maar koop is meteen weer nieuwe ballen. Terwijl je net alles goud hebt aangeschaft. Dus besloot ik de ballen te verven. Ik opende mijn potje zilververf, legde kranten op tafel en begon te verven. Bal na bal werd zilver. Ze kwamen allemaal te hangen aan de kroonluchter. (als je nog een geschikte plek voor kerstversiering zoekt en je hebt geen ruimte voor een boom dan is een kroonluchter een zeer goed alternatief) Daar konden ze drogen. Ze moesten wel twee keer geverfd worden. Maar uiteindelijk werd mijn arbeid beloond. En waren de ballen zilver. Aangevuld met paars vormden ze een prachtig geheel. En nog steeds heb ik dus de ballen van mijn eerste boom. Zij het in een ander kleurtje. Beneden is de hoofdkleur nu zilver. Want natuurlijk kon ik het dit jaar weer niet laten toen ik ballen zag liggen bij de L.idl. En kocht ik er 24 bij.
De speelkamer beneden. Zonder flits.

Er is nog een slinger die de hoek om gaat. Maar het lukte me niet om alles op de foto te krijgen.
Misschien een beetje vroeg dit jaar. Maar ik had er gewoon erg veel zin in. En het voordeel van nep is dat je het neer kan zetten wanneer je wil en kan laten staan tot wanneer je wil. Ik wilde nooit aan nep. Maar vind het nu toch wel een groot voordeel. Geen boom die je na de kerst nog wil proberen te redden in de tuin (wat ons nog nooit is gelukt) en die veel naalden laat vallen. Maar ook niet halsoverkop naar de winkel rennen op een moment dat het niet uitkomt om een boom te halen. Geen getob met grote manden en een grote zak tuinaarde (wat bij mij altijd resulteert in veel rommel op de vloer) en een kerstboom die altijd scheef staat. Dan maar geen dennengeur. Ik ben om. Ik wil nep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)